Spring naar inhoud

Delinquent Habits – It Could Be Round Two

In 1991 werd Delinquent Habits opgericht in de lower east side van Los Angeles, California. Het duurde daarna nog 5 jaar voordat het gelijknamige debuut-album in de schappen lag. Dit proces werd versneld doordat een van de lead-rappers, Ives Irie, werd ontdekt door niemand minder dan Sen Dog, bekend van Cypress Hill. De rest is geschiedenis en vier albums later is het weer tijd voor een nieuw album; ‘It Could Be Round Two’, met Delinquent Habits rappers Ives Irie en Kemo the Blaxican. Producer OG Style is vervangen, en wel door DJ Invincible, die mede verantwoordelijk is voor enkele (co-)producties op dit album.

De naam Delinquent Habits zal bij veel liefhebbers van hiphop uit de jaren ’90 wel wat stof doen opwaaien, hun bescheiden hits ‘Tres Delinquents‘ en ‘Return of the Tres‘ doen het nog altijd goed op menig feestje en bij een zomerse barbecue. Toegegeven; ‘It Could Be Round Two’ bevat niet zo’n hit. Maar wel staat het vol met frisse tracks, die je hoofd regelmatig mee laten schudden. Zeker de tracks met Sen Dog (‘California’ en ‘One Two Three’), de ontdekker van Delinquent Habits, doen het goed. De producties van DJ Invincible zijn niet hetzelfde als die van OG Style destijds, maar hij komt wel verdomd dicht in de buurt.

Er staan heerlijke, zomerse tracks op deze plaat. Probeer je hoofd maar eens stil te houden met tracks als ‘Clone Me’, ‘How It Started’ en ‘Shake’. De plaat staat vol met heerlijke, door de Mexicaanse cultuur beïnvloede samples. DJ Invincible anticipeert prima op de rappers met zijn producties, cuts & scratches, gedaan op een typerende jaren ’90 wijze. Ook de raps zijn van een hoog niveau, rappers Ives en Kemo lijken weer lol te hebben in het maken van muziek en dat is duidelijk te horen. ‘It Could Be Round Two’ gaat hier weer aan tijdens de barbecue, terwijl we chillen in het zonnetje. En als ook jij wilt genieten van goede muziek deze zomer, dan zet je deze plaat op!
Cijfer: 7,5/10

Delinquent Habits – It Could Be Round Two is hier op cd verkrijgbaar.
Download de cd hier via iTunes.